Witam Was w kolejnym tygodniu. Na początek proste pytanie do każdego z Was – Jak się dziś czujesz?

A czy wiecie o czym będziemy dziś rozmawiać? Przyjrzyjcie się poniższym planszom. Co one przedstawiają?

 

W takim razie kilka słów o emocjach. Emocje w naszym życiu są bardzo ważne. Każdy z nas najbardziej lubi odczuwać radość i szczęście, ale nie unikniemy również smutku, czy złości. Spróbujemy dziś nauczyć się rozpoznawać to, co czujemy i jak nad nimi panować.

Na początek porozmawiajcie z rodzicami na temat emocji. Odpowiedz na pytania:

  • Kiedy czuję się szczęśliwy?
  • Co sprawia mi radość?
  • Jak zachowuję się, gdy jestem zły? Jak wygląda wtedy nasza twarz, nasze ręce, co się dzieje z naszym głosem?
  • Co możemy zrobić, gdy odczuwamy złość?

 

Zastanów się również, co czujesz gdy:

  • Dostaniesz niespodziankę
  • Ktoś się z Ciebie śmieje
  • Przewrócisz się lub uderzysz
  • Rodzice nie pozwalają oglądać dłużej bajki
  • Jesteś głodny
  • Przegrywasz w zabawie

 

Spróbujcie także znaleźć kilka wspólnych wspomnień z rodzicami, w jakich sytuacjach razem czuliście się szczęśliwi.

 

Przyjrzyjcie się teraz poniższym planszom i zgadnijcie co to za emocja. A może uda Wam się również opowiedzieć co takiego mogło przydarzyć się bohaterowi z obrazka i jak może poradzić sobie w tej sytuacji?

 

Spróbujcie również rozszyfrować zagadki. Wskażcie na powyższych planszach o jakich emocjach była mowa. Gotowi?

  • Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci-                             
    Rączki wymachują, ciało w górę leci,                          
    Oczy jak iskierki się zapalają,                                      
    Wszystkie ząbki usta odkrywają.          
  • Usta jak podkówka odwrócona,                                  
    Często łezka w oku zakręcona.                                    
    Wygląd twarzy tej dziewczyny                                    
    Jakby najadła się cytryny.      
  • Gdy się w nasze serce wkrada,

           To naszymi myślami włada,

           Marszczy nam nosek, oczy i czoło,

          Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.

  • Mówią o nim, że ma wielkie oczy,

           Gdy się do naszego umysłu wtoczy,

           Trzęsie nami śmiało

            I paraliżuje całe cało.

 

Zachęcam do stworzenia gry „Buźki”. Przykładową planszę znajdziecie poniżej, możecie ją wydrukować lub stworzyć samodzielnie. Czego jeszcze potrzebujemy? Macie rację, brakuje nam tylko kostki i pionków (którymi mogą stać się ludziki z lego, zwierzątka z lego, kolorowe spinacze, kolorowe klamerki itp.). A oto zasady gry:

  • Zaczyna osoba, która wyrzuci największą liczbę oczek na kostce.
  • Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie do mety.
  • Zadaniem jest nazwanie emocji na polu, na którym stanie i podanie kiedy ostatnio doświadczyliśmy tej emocji i dlaczego (np: radość – kiedy ostatnio byłeś szczęśliwy i dlaczego/co się wydarzyło?).
  • Gdy dojdziemy do mety czeka na nas ostatnie zadanie: na tym polu musimy powiedzieć o tym, co sprawiłobynam w tym momencie największą radość.

 

Przyjrzyjcie się poniższym planszom. Co na nich widzicie?

 

Macie rację, to śmieszne stworki, które pozwolą nam poćwiczyć umiejętność rozpoznawania oraz nazywania uczuć. Przy okazji poćwiczymy również naszą pamięć i koncentrację. Poproście rodziców, aby wydrukowali Wam poniższe karty (2 razy). Mogą nam one posłużyć do trzech różnych zabaw. A może wpadniesz również na inny pomysł zabawy z ich użyciem? Zaproście mamę albo tatę do zabawy i zaczynamy 😊

  • Na pierwszy rzut zabawa „Pokaż to”. Zasady gry:
    • Karty dzielimy na dwa zestawy tak, by każdy uczestnik gdy miał takie same karty.
    • Pierwszy z graczy wybiera jedną kartę, którą zostawia sobie w ręce i nie pokazuje, resztę odkłada na bok.
    • Jego zadaniem jest przedstawić na pomocą wyrazu twarzy dokładnie to samo, co zwierzę na obrazku.
    • Drugi gracz wybiera ze swoich obrazków ten, który jego zdaniem próbował pokazać partner.
  • Kolejną propozycją jest zabawa „Kserokopiarka”. Zasady gry:
    • Karty dzielimy na dwa zestawy w taki sposób, by każdy gracz otrzymał takie same karty.
    • Jeden z graczy układa swoje karty w wybrany przez siebie sposób.
    • Drugi gracz obserwuje układ przez określony przez graczy czas.
    • W następnym kroku pierwszy gracz zakrywa wszystkie karty, a gracz, który obserwował i starał się zapamiętać układ kart ma za zadanie ułożyć swój zestaw w tej samej kolejności.
  • Już ostatnią propozycją jest „Klasyczne memo”. Zasady gry:
    • Uczestnicy rozkładają wymieszany zestaw kart, w którym znajdują się po dwie karty tego samego typu, w taki sposób, by obrazki były zakryte.
    • Gracz w swojej kolejce odsłania dwie karty na raz i ma za zadanie trafić na parę – dwie identyczne karty.
    • Jeśli mu się nie uda, odkłada karty w miejsce gdzie przed chwilą leżały.
    • Jeśli para zostanie odgadnięta, gracz ją zbiera.
    • Wygrywa ten, kto zbierze największą ilość kart.

W ramach pracy plastycznej zachęcam do wykonania gniotka, który może nam pomóc w przypadku wystąpienia negatywnych emocji. Możemy go wykorzystać, aby wprawić się w dobry nastrój. Jak go stworzyć? Cała instrukcja znajduje się w filmie: https://www.youtube.com/watch?time_continue=221&v=s6vlAaFeIK8&feature=emb_logo

 

Jeszcze kilka kart pracy i to koniec na dziś. Jutro ważne święto, zaglądnijcie na stronę z samego rana, zdążymy się do niego wspólnie przygotować 😊