Witam drogie Pszczółki. Na początek zastanówcie się co może oznaczać zdanie – „Inny nie znaczy gorszy”. Opowiedzcie o tym swoim rodzicom, a następnie wysłuchajcie wiersza o dzieciach z różnych stron świata.

,, Dzieci świata”W. Faber
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.


A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

 

Rozmowa na temat wiersza:

  • Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
  • Gdzie mieszkają Eskimosi?
  • O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
  • Co łączy dzieci na całym świecie?

 

Zachęcam do wysłuchania piosenki Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”. Zwróćcie uwagę na teledysk, który ukaże Wam zdjęcia dzieci z całego świata.

Link:https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

 

Przyjrzyjcie się również poniższym ilustracjom, które także przedstawiają dzieci z różnych stron świata oraz ich domy. Spróbujcie opowiedzieć rodzicom coś na temat ich wyglądu.

 

Myślę, że to świetny moment żeby wprowadzić bardzo ważne słowo – tolerancja. Jak myślicie, co to oznacza?

 

Pamiętajcie, że inny nie znaczy gorszy. Zobaczcie - dziecko, które żyje w Afryce ma inny kolor skóry,  inne zwyczaje, inaczej się ubiera, ale to nadal dziecko, które podobnie do Was lubi się bawić. Jak myślicie – jaki byłby świat, gdyby wszyscy wyglądali jednakowo? Tak jak każdy kwiat wygląda inaczej, tak również każdy człowiek jest inny.

 

Są również dzieci, które z powodu choroby funkcjonują inaczej niż my. Są to dzieci niepełnosprawne. Istnieją różne rodzaje niepełnosprawności: osoby niewidome, osoby z uszkodzonym słuchem, osoby niepełnosprawne ruchowo, osoby niepełnosprawne intelektualnie. Przyjrzyjcie się poniższym rysunkom i zastanówcie się – Jakie problemy w życiu codziennym mają osoby niepełnosprawne? Jak możemy im pomóc?

 

Za pomocą krótkiego ćwiczenia przekonamy się, jakie problemy doświadczają osoby niepełnosprawne:

  • tor przeszkód – (osoba niewidoma). Rodzice zasłonią Wam oczy chustką, a następnie bezpiecznie przeprowadzą Was do mety. Następnie zamieńcie się rolami.
  • kalambury– (osoba niesłysząca). Zadanie polega na przekazaniu Wam przez rodziców słowa (wiadomości) bez użycia słów, za pomocą gestów. Następnie zamieńcie się rolami.
  • rysowanie – (osoba z ograniczoną sprawnością ruchową). Usiądźcie przy stoliku. Przygotujcie kredki oraz kartkę złożoną na pół. Na jednej połowie narysujcie dowolny, prosty rysunek (np. samochód, kot) ręką, którą normalnie się posługujecie, a na drugiej używając drugiej ręki. Możecie również spróbować namalować obrazek trzymając ołówek (kredkę) w buzi lub trzymając ją stopą. Chętnie zobaczę efekty (mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
  • łamańce językowe – (osoba z ograniczoną sprawnością intelektualną). Rodzic dosyć szybko wypowie zdanie np. Stół z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego. Ćwiczenie ma na celu pokazać Wam, że takie skomplikowane zdaniejest bardzo trudne do zapamiętania i powtarzania dla dzieci zdrowych. Jednak po kilku próbach na pewno uda się Wam go zapamiętać i bezbłędnie powtórzyć. Natomiast osoby niepełnosprawne intelektualnie mogą mieć z tym duży problem, nawet po wielokrotnym powtarzaniu.

 

A dziś poproście swoich rodziców, aby przed snem przeczytali Wam bajkę pt. „Brzydkie Kaczątko”. Ona najlepiej wyjaśni Wam dlaczego nie warto osądzać nikogo po wyglądzie.  

 

Jeszcze tylko karty pracy, do zobaczenia jutro. 😊