Kochane Misie!

W tym tygodniu zajmiemy się dziećmi zamieszkującymi różne strony świata. Dziś przeniesiemy się do Azji i przyjrzymy się dokładniej życiu i zwyczajom Chińczyków. Naszą podróż zaczniemy od wysłuchania wiersza A. Bober „Jestem Li - long”.

Jestem Li-long, chłopiec Azjata,

W pagodzie mieszkam i sypiam na matach.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki

i pałeczkami jem ryż z miseczki.

Jak słońce ciało moje wygląda.

Na świat skośnymi oczkami spoglądam.

Specjalny strój mam na uroczystości,

Kimonem wszystkich zachwycam gości.

Jest nas najwięcej na całym świecie,

Co jeszcze wiedzieć o mnie chcecie?

 

Sprawdźmy czy słuchaliście uważnie wiersza. Znacie odpowiedzi na poniższe pytania?

  • Jak nazywał się bohater wiersza?
  • Skąd pochodził chłopiec?
  • Czym i co jadał Li-long?
  • Jakiego koloru jest skóra Li-longa?
  • Jak wglądają jego oczy?

 

Spójrzcie na plansze, a dowiecie się, jakie zwyczaje panują w Chinach.

 

Ciekawe, co udało się Wam zapamiętać? Zaraz to sprawdzimy. Zagrajcie w grę „Co wiemy o życiu w Chinach?”. Na pewno sobie świetnie z nią poradzicie.

https://view.genial.ly/5ed54b4b5267300d859bb2d9/learning-experience-challenges-co-wiemy-o-zyciu-w-chinach

 

Zróbmy teraz tradycyjną chińską czapkę. Będziecie potrzebować: kartkę z bloku technicznego, zszywacz, dziurkach, tasiemkę, talerz, ołówek, nożyczki. Połóżcie na kartce talerz, odrysujcie go, a następnie wytnijcie powstałe koło. Z pomocą mamy albo taty narysujcie kreskę od środka koła do jego brzegu. Natnijcie okrąg wzdłuż powstałej linii i nasuńcie na siebie rozcięte kawałki tak, by powstał kształt chińskiej czapeczki. Dopasujcie czapeczkę  do głowy i zszyjcie kawałki z sobą. Wystarczy wyciąć dziurkaczem dwa otwory po przeciwnych stronach okręgu,  przywiązać do nich tasiemkę i czapka gotowa.

 

Załóżcie czapeczki na głowę, jesteście teraz prawdziwymi Chińczykami i możecie pobawić się w zabawę zręcznościową „Przenosimy ryż”. Przygotujcie: ryż – kuleczki z bibuły albo kolorowe pompony, klamerkę do bielizny i miseczkę. Możesz urządzić wyścigi z rodzicem, kto nazbiera więcej ryżu. Gotowi? Start!

Podczas zbierania ryżu możecie powtarzać rymowankę:

Chinka tu, Chinka tam,

Chinka zbiera tu i tam.

My zbieramy też kuleczki

 i wkładamy do miseczki.

 

Zagrajcie teraz w memory, które pozwoli wam utrwalić zdobyte wiadomości o Chinach.

https://learningapps.org/display?v=pvf435mzc20

 

Na zakończenie praca plastyczna. Do wykonania pandy będziecie potrzebować: kolorowej kartki, białej i czarnej farby, widelca, pędzla. Najpierw odbijajcie widelec namoczony w białej farbie na kartce. Starajcie się stworzyć kształt koła. Następnie czarną farbą namalujcie uszy, oczy, nos i buzię. Podoba Wam się powstała panda?

 

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy!