Witam Was serdecznie. Jesteście ciekawi co dzisiaj ciekawego zrobimy? Jeszcze chwilę potrzymam Was w niepewności, bo zaczniemy od zabawy ruchowej. Pamiętacie zabawę „A ram sam sam”? Mam nadzieję, że tak!

Link: https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

 

Na początek wysłuchajcie wiersza:

„O Zosi, co niszczyła drzewa”

  1. A. Bober
    Była sobie Zosia mała, która chętnie rysowała.
    „Oj, to słonko brzydko świeci”- kartkę zgięła i do śmieci.
    Druga kartka potargana, bo nie wyszła Zosi mama.
    Trzecia kartka zapełniona, lecz jej tylko jedna strona.
    I tak kartka za karteczką, wylądują na biureczku,
    pomazane, pobeblane, pogniecione, pozginane.
    „Czyś Ty Zosiu oszalała? Będziesz drzewa marnowała?
    Krzyknął Jaś, Zosi brat starszy,
    co na to wszystko z przykrością patrzył.
    „Jakie drzewa? Co ty pleciesz? Kartki w sklepie kupię przecież”
    Rzekła dumnie Zosia mała- oj jak mało ona wiedziała.
    „Kartki z leśnych drzew powstają, co je drwale pościnają.
    Im więcej kartek marnujesz, tym więcej drzew do zrobienia nowych potrzebujesz.
    A wiesz, że drzewa są do życia potrzebne, nam i zwierzętom niezbędne.”
    „Wiem, bo nam Pani w przedszkolu mówiła”- i twarz Zosieńki się nieco skrzywiła.
    „Nie wiedziałam o tym, że papier z drzew produkują.
    Poprawię się już, naprawdę obiecuję”.
    Od tej pory Zosia mała, kartek do rysowania już nie marnowała.
    Z jednej i z drugiej strony karteczki, powstawały piękne Zosi rysuneczki.
    Z pomysłem i starannością je robiła i żadnej kartki już nie wyrzuciła.
    Zawisły rysunki Zosi na ścianie, w koszu już nie ma miejsca na nie!


Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • W jaki sposób Zosia niszczyła drzewa?
  • Dlaczego powinniśmy oszczędzać papier?
  • Co nam dają drzewa? Do czego są nam i zwierzętom potrzebne?
  • W jaki sposób możemy marnować mniej papieru? 

 

Drogie Przedszkolaki, obejrzycie teraz film „Od drzewa do papieru”, który jeszcze lepiej zobrazuje Wam jak powstają kartki.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=7IP0Ch1Va44&feature=emb_title (film jest po angielsku, jednak wystarczy w ustawieniach włączyć funkcję „Napisy”).

 

Przyjrzyjcie się poniższym planszom, które w prosty sposób odpowiadają na pytanie „Jak zachowujemy się w lesie?”. Opiszcie, co dokładnie widzicie i dlaczego nie powinniśmy naśladować złych zachowań?

 

Jeśli macie jakieś stare gazety w domu, oto sposób jak możecie je wykorzystać do gimnastyki:

  • „Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła
  • „Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (klaśnięcie przez rodziców) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie
  • Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż)
  • Siad klęczny – gazeta leży przed nami. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej
  • „Rolki” – gazeta ułożona pod stopami, naśladujemy jazdę na rolkach
  • „Jazda na gazecie” – (siad na gazecie, odpychanie się kończynami dolnymi i górnymi)
  • Zgniatanie gazety w kulkę

 

Do kolejnych zabaw użyjemy plastikowych nakrętek (możemy również użyć kolorowych klocków lub kółek wyciętych z papieru).

Na początek coś bardzo prostego, czyli „Układanki”. Ułóżcie z nakrętek swoje imię lub chociaż pierwszą literkę swojego imienia.

 

Teraz czas na nieco trudniejsze zadanie. Czas na „Przekładanki logiczne”. Jeśli macie nakrętki w poniższych kolorach, spróbujcie z nich zbudować wieże zgodnie z instrukcją.

 

Gotowi na ćwiczenia równowagi? Czas na spacer z nakrętką na głowie. Wspólnie z rodzicami ustalcie, gdzie zaczyna się a gdzie kończy Wasza trasa. Powodzenia!

 

Czas na trochę gimnastyki buzi i języka. Wykonajcie polecenia z poniższej planszy.

 

Jeśli już jesteśmy po ćwiczeniach buzi i języka, możemy swobodnie przejść do kolejnej zabawy – „Opowiedz mi bajkę”.

  • Będziemy potrzebować plastikowych nakrętek, kartki, nożyczek i czarnego flamastra.
  • Jak ją wykonać? Wystarczy, że z bloku wytniemy kółka pasujące wielkością do wnętrza nakrętki. Na wyciętych kółkach malujemy pojedyncze obrazki, np. dom, zegar, jabłko, samochód, parasol. Gotowe obrazki wpychamy do wnętrza nakrętek.
  • Gra gotowa? Teraz już wystarczy ułożyć nakrętki obrazkami do dołu, losujemy np. 5 z nich. Odwracamy i na podstawie wylosowanych elementów opowiadamy bajkę. Pamiętajcie, liczy się Wasza kreatywność 😊

 

Zbliża się nieco dłuższy weekend.W ramach obecnego tematu zajęć, zamiast kart pracy - jeśli dopisze pogoda - wybierzcie się na spacer do lasu lub parku, a tam:

  • Zabawa "Powitanie z drzewem" – wybieramy sobie drzewo i w dowolny dla siebie sposób witamy się z nim:przytulamy, głaszczemy jego korę, wypowiadamy miłe słowa, rozmawiamy z drzewem itp.
  • Spacer po parku – dokonywanie obserwacji rożnymi zmysłami. Co możemy robić:
    − dotykamy kory drzew, podłoża,
    − obserwujemy gęstość, grubość i różnorodność drzew, krzewów, roślin,
    − wdychamy zapach drzew, żywicy,
    − nasłuchujemy odgłosów przyrody (śpiewu ptaków, szumu drzew, trzasku gałęzi, innych odgłosów).
  • Zabawa badawcza "Mali poszukiwacze" – potrzebujemy lupy. Waszym zadaniem jest odszukanie zwierząt żyjących pododstającą korą drzew, na korze, w rozgrzebanej delikatnie patykiem ściółce i ich obserwacja.

Chętnie zobaczę Wasze zdjęcia ze spaceru (mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).