W wodzie pływają, głosu nie mają. (ryby) Ta zagadka jest wprowadzeniem do naszego zadania. Waszym zadaniem jest obrysowanie przygotowanych sylwet ryb i wycięcie ich. Możecie je pokolorować i ozdobić według własnego pomysłu.

 

Zabawa-Ryby w rzece. Rozwijanie sprawności manualnej.

Przygotowujemy rolkę po ręczniku papierowym, kawałki włóczki, wykonane wcześniej przez dzieci sylwety ryb, dziurkacz, kawałek niebieskiej krepiny. Przywiązujemy do rolki koniec włóczki, a pozostałą część dzieci nawijają  na rolkę. W wykonanej wcześniej sylwecie ryby robimy dziurkaczem otwór. Przywiązujemy sylwetę rybki do końca włóczki. Na podłodze rozkładamy niebieską krepinę – to rzeka, w której pływają pozostałe ryby. Dziecko trzymając za końce w obu dłoniach rolkę po ręczniku powoli obraca nią, odwijając z niej włóczkę. Sylweta rybki znajduje się coraz niżej. Zadanie jest wykonane, gdy sylweta rybki dotknie niebieskiej krepiny, czyli rybka zanurzy się w wodzie.

 

Zabawy badawcze z wykorzystaniem wody.

Przygotowujemy pojemnik z wodą i np. mały kamyk,  kartkę z zeszytu, plastelinę, piórko, monetę, łódkę z papieru. Dziecko sprawdza i segreguje, które z przedmiotów po wrzuceniu do wody zatoną, a które nie. Wyjaśniamy dziecku, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów. Ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.

Dziecko wykonuje następujące doświadczenia:

– umieszcza łódkę na wodzie – sprawdza, czy pływa, dmucha na nią (raz mocno, raz lekko), obserwuje jak się porusza.

– sprawdza, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robi z plasteliny kuleczki, placek, robi dziurkę w placku.

– kładzie na wodzie kartkę z zeszytu. Układa na nią piórko, monetę, mały kamyk. Wykonuje ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar.

 

Wiatr – ćwiczenie ortofoniczne.

Dzieci biegają, stawiając drobne kroki, naśladują jazdę na rowerach w określonym kierunku. Na hasło: „Wietrzyk” i klaśnięcie zatrzymują się i szeptem wypowiadają zgłoski:  szszsz,  naśladując szum wiatru.  Ponownie biegną. Na kolejne klaśnięcie zatrzymują się i naśladują odgłosy silnego wiatru, wypowiadając głośno zgłoski: szuszauchuuuu.

 

Poćwiczcie jeszcze wycinanie, zostawiam dla Was szablony: